vineri, 19 iulie 2013

arta asiatica

Despre arta asiatica, ikebana

Pentru Fabi

De origami stim de la gradinita, nu stim ca asa se numeste dar invatam sa facem barcute, pahare, evantaie si altele din hartie, la scoala invatam kirigami cand invatam sa taiem la lucru manual si facem tot felul de lucruri impaturind si taind hartia, iar cand avem profesori isteti facem si tangram la scoala cand construim o lume din forme geometrice. Asta cred ca imi e cel mai drag la artele asiatice, sunt utilitare! Vezi cum a facut Dumnezeu lumea, si de la Babel incoace par a sensul lumii e si mai limpede, fiecare neam are infatisarea lui, caracteristicile lui, Asia pare o lume de mistere, si-ti vine s-o privesti de dupa evantai, plin de uimire. De fapt e un sens in toate. Tot la scoala am invatat de ce folosesc japonezii hartia, e din firea neamului, placile tectonice ii zguduie frecvent cu putere si nu ar putea avea cladiri de caramizi sau alte materiale grele, cladirile lor sunt construite pe rulmenti ca atunci cand se cutremura pamantul cladirile sa se balanseze usor si sa nu se rupa cum s-ar intampla daca ar fi prea rigide. Nu stiu prea multe despre arhitectura asiatica insa stiu ca din cauza asta folosesc hartie in constructie, ca totul sa fie usor si sa nu se darame peste ei la cutremure, iar chinezii pentru ca le este mai usor sa migreze purtand dupa ei obiecte usoare, asemenea melcului si ei isi duc casa in spinare dintr-un loc in altul cautand un trai mai bun, sau poate e doar senzatia mea data de ceea ce stiu din economia Chinei pe care mi-a placut sa o studiez si din literatura asiatica pe care am citit-o fara sa mai tin cont ca e China sau Japonia sau alta tara. Despre diferentele dintre India si celelalte tari n-are sens sa discutam aici, revenim la idea de arta. Stiu prea putine despre pictura, sculptura ma indoiesc ca au, desi stiu ca si la ei comunismul a facut ravagii si inca mai face (in China ma refer, restul tarilor mai mari au scapat de plaga asta), cel mai bine cunosc artele cu hartie si azi e destul de usor sa stii cat stiu si eu cautand pe net si in carti, in librarii sunt acum o multime de carti si de pachete de origami spre exemplu. La fel de cunoscuta a devenit arta ceaiului la noi in tara. Sa-mi fac un vant si sa revin la hartie. Origami, arta impachetarii hartiei. Romanii o aplica si ei cum pot cu orice fel de hartie si sunt foarte inventivi, chinezii la nivel de arta folosesc o hartie speciala care se inmoaie in apa si se lucreaza fie moale ca o carpa, fie ca o pasta modelatoare, apoi le lasa la uscat iar lucrarile se intaresc atat de tare incat nici nu mai spui ca sunt din hartie. Tinand insa cont ca fac aproape tot din hartie nu pot sa cred ca doar felul asta de hartie il folosesc, in functie de ceea ce vor sa confectioneze aleg si hartia. Am facut intr-o tabara lampioane origami, de fapt kusudama cum am aflat de curand, adica faci origami partile componente si le legi intre ele. Cred ca kusudama inseamna de fapt repetitia unei anumite parti din compozitie de n ori, pentru ca am citit ca maestrii kusudama nu mai lipesc partile intre ele si impaturesc in asa fel incat sa iasa kusudama direct ca un intreg, ceea ce eu inca vad aproape imposibil ! Sau cel putin incredibil de greu de realizat. Insa cei mai novici, asa ca si mine, lipesc componentele kusudama intre ele, facem flori origami si le lipim. Eu vreau sa fac acum o kusudama din crini. Din ce am vazut cele mai cunoscute kusudame sunt goodmorning si venus, dar repet, eu sunt novice, abia citesc si ma informez. Am vazut si imbinari de goodmorning cu venus, o adevarata migaleala ! Si ce e si mai trist, ca in orice arta, necunoscatorii nu pot aprecia munca depusa pana sa iasa acea mica minune care iti ia ochii. Origami la nivel de incepator cum sunt eu poate invata oricine si va descoperi ca multe le stie deja, impaturiri simple cum sunt unele flori, pahare, cutii, cocori... Atentie, a nu include avioanele ! Desi am vazut avioane origami, cred ca aeromodelismul s-a dezvoltat separat in timp. Si pentru ca am ajuns in punctul asta, pot spune ca am vazut din hartie mici bijuterii, masini confectionate, insa nu cunosc arta asta si nu ma pronunt fara sa am suficiente informatii, insa doritorii pot gasi cu siguranta si pe net informatii macar cat sa-si faca o idée, sau e ce nu sa inceapa ei insisi sa confectioneze! De la origami eu personal am ajuns la kirigami, arta taierii hartiei si sunt sigura ca toata lumea stie fulgii de zapada din hartie sau staniol pe care ii punem in brad de Craciun, aceia sunt kirigami. La fel lanturile de braduti sau pitici sau alte figurine micute ce se tin de mana sau stau lipite intre ele, toate confectionate in acelas fel, impatudind hartia apoi taindu-o. Apoi eu una am invatat papier mache, dar recunosc ca n-am prea avut reusite in domeniu. Doar cu ata pe balon, dar aceea e altceva.